czwartek, 9 lutego 2012

Chleb na zakwasie

Chleby na zakwasie bardzo mnie nie lubią, oj nawet bardzo:), ale ja jestem uparta i próbowałam wszystkie przepisy które wydawały mi się proste, niestety wszystko kończyło się klęską. Ten chlebek upiekłam z przepisu który widniał na opakowaniu mąki, a zakwas dostałam już gotowy od znajomej która piecze cudne chlebki, mój  pierwszy wyszedł jako tako, drugi troszkę lepiej, a ten zakończył się moim zwycięstwem nad chlebem i był pyszny nawet bardzo pyszny. Przyznam się, że bojąc się kolejnych klęsk z zakwasem w tle na nim zakończę przygodę z wypiekiem takiego pieczywa i zostanę przy prostszych takich na drożdżach lub proszku do pieczenia. Nie mniej jednak przepis tutaj zamieszczę gdyby mi jeszcze kiedyś przyszła na niego ochota.


Chleb na zakwasie

1/2 kg mąki pszennej
25 dag mąki razowej żytniej
1/2 szklanki otrąb pszennych
1/2 szklanki ziarna sezamu
1/2 szklanki słonecznika
400 g zakwasu żytniego
1,5 łyżeczki soli
1/2 litra wody letniej
1 łyżeczka kawy inki
mąka do podsypywania
Wykonanie:
 Ja zakwas dostałam gotowy wprost do użycia więc nie podam na niego przepisu. Do większej miski przesiać mąkę pszenną, dodać do niej mąkę razową, przemieszać delikatnie i dodać resztę suchych składników:otręby pszenne, ziarna sezamu i słonecznika oraz sól i kawę inkę, wszystko wymieszać.Do suchych składników dodać cały zakwas i letnią wodę (wodę dolewamy ostrożnie bo nie musi być cała zużyta ) zagniatamy gładkie ciasto. Zagniecione ciasto odstawiamy na 30 min, aby odpoczęło, następnie jeszcze raz zagniatamy i odstawiamy na 8 godz do wyrośnięcia, po tym czasie formujemy dwa malutkie bochenki, posypujemy je mąką (mąka może być pszenna)nacinamy na środku i odstawiamy jeszcze na 2 godz. 
Pieczemy w temp.60st 5 min ,150st 5 min i na koniec w temp.200st około 30 min . 
Po upieczeniu spody smarujemy wodą i odstawiamy do ostygnięcia na kratce. 

























Ten przepis załączam do akcji:

2 komentarze:

  1. mmm super, tak bardzo uwielbiam domowe pieczywo i jak pachnie gdy się piecze, muszę nastawić nowy zakwas :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy

Wszystkie teksty i zdjęcia są mojego autorstwa i proszę ich nie kopiować bez mojej zgody